احتمالا کلمه محتوای همیشه سبز را شنیده اید. ممکن است سوالاتی در ذهنتان وجود داشته باشد که محتوای همیشه سبز چیست؟ چرا باید محتوای همیشه سبزتولید کنیم؟ محتوا همیشه سبز به چه نوع محتوایی گفته میشود و... که در این مقاله قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم.
محتوای همیشه سبز یا EverGreen content به محتوایی گفته میشود که همیشه تازگی دارد و با گذشت زمان جایگاه خود را از دست نمیدهد و از ارزش آن کاسته نمیشود. در واقع منظور محتوایی است که در بازههای زمانی گوناگون ارزش یکسان و بالایی داشته باشد و همواره برای مخاطبان و بازدیدگنندگان جذابیت و تازگی دارد.
واژه همیشه سبزبرایتان آشنا نیست؟ درست است این واژه به درخت کاج نسبت داده میشود، چون درخت کاج در تمام طول سال رنگ سبز، طراوت و تازگی خود را حفظ میکند. بر خلاف درختهایی که در فصول مختلف یا رنگ آنها تغییر میکند یا دچار ریزش برگهایشان میشوند.
در واقع از دید مفهومیاگر بخواهیم به این موضوع نگاه کنیم، شما باید محتوایی تولید کنید که پایدار باشد و در زمانهای متفاوت ارزش خود را از دست ندهد. محتوایی که باگذشت زمان همچنان جذابیت و تازگی خود را حفظ کند و برای مدت زمان طولانی آمار بازدید مناسبی داشته باشد، بدون اینکه به روزرسانی شود را محتوای همیشه سبزگویند.
محتواهای همیشه سبز تاریخ انقضا ندارند و از کلمات کلیدی استفاده میکنند که بارها و بارها مورد جستجو قرار میگیرد. محتوای سبز همیشه و در هر زمانی مفید و قابل استفاده است!
محتوای همیشه سبز
به عنوان مثال محتوایی که درباره کاهش وزن و لاغری باشد قابلیت این را دارد که محتوای همیشه سبزباشد، چون در تمامیادوار زمانی مورد جستجو قرار میگیرد. پس میتوان محتوایی با موضوع لاغری در چند ماه را تولید کرد که در تمامیزمانها، افرادی که میخواهند شروع کنند و با استفاده از روشهای مختلف مانند رژیم و ورزش و غیره اینکار را انجام دهند، همیشه به آن مراجعه کنند.
مثالهای متنوع با موضوعات متفاوتی در این زمینه وجود دارد که قابلیت تولید محتوای همیشه سبزرا دارد، همچون مسائل مربوط به پوست و زیبایی، کدهای تخفیف برندهای مختلف، اینترنت رایگان اپراتورهای گوناگون و دهها مثال دیگر.
چه محتواهایی همیشه سبزنیستند؟
برای درک کامل نحوه تولید محتوای همیشه سبزو دائمی، باید در ابتدا درک کنید که چه نوع محتواهایی همیشه سبزنیستند!
1- محتوایی که شامل گزارشهای آماری و عددی باشد، همیشه سبزنیست. چون در واقع آمار و ارقام تاریخ انقضا دارد و ممکن است در دورههای زمانی دیگر به راحتی تغییر کند و منسوخ شود. به عنوان مثال اگر محتوایی در زمینه شاخصهای بازار بورس تهیه کنید، آن یک محتوای همیشه سبزنیست!
به این دلیل که شاخصهای بازار بورس دائما در حال تغییر است و این تغییرات وابسته به اتفاقات و فعالیتهایی است که پیش بینی آنها و لحاظ کردنشان در محتوا بسیار سخت و تقریبا غیر ممکن است. پس ممکن است محتوایی که شما تولید کردید، طی تغییرات صورت گرفته در بازار بورس دیگر معتبر و قابل استناد نباشد. در نتیجه برای تولید محتوای همیشه سبزسعی کنید سمت آمار و ارقام نروید!
اگر تمایل داشتید به این نوع محتوا رجوع کنید، میتوانید به صورت هوشمندانه اینکار را انجام دهید و به سراغ موارد خاص مانند رکوردهایی که احتمال میدهید برای طولانی مدت شکسته نشوند، بروید. البته انتظار نداشته باشید که با استفاده از این نوع محتوا بتوانید برای طولانی مدت ترافیک بالایی دریافت کنید!
2- محتواهایی مانند سبک مد و لباس همیشه سبزنیستند. در واقع هر محتوایی که بر روند و سبک فعلی موضوعی تمرکز داشته باشد، همیشه سبزنیست و این مورد تنها محدود به مد و لباس نیست و شامل موارد بسیاری همچون موسیقی و فرهنگ نیز میشود.
همانطور که آگاه هستید صنعت مد و لباس امروزه به سرعت تغییر میکند و شرکتها و برندهایی که در این زمینه فعال هستند، در بازههای زمانی کوتاه مدت، دائما در حال تولید سبکهای جدیدی از لباس هستند که با تغییر سلیقههای افراد سازگار باشد. در نتیجه نمیتوان اینگونه موضوعات را برای تولید محتوای همیشه سبز، هدف قرار داد.
3- محتواهای مربوط به مناسبتها، تعطیلات، فصلهای متفاوت، اخبار و مطالب ترند نیز محتوای همیشه سبزنیستند. چون محدود به یک بازه زمانی مشخص هستند و به سرعت ارزش و تازگی خود را از دست میدهند. در واقع همانطور که کمیقبل تر اشاره شد، باید به سراغ محتوایی بروید که تاریخ انقضا نداشته باشد.
عناوین بسیار زیادی هستند که در این بخش میتوان آنها را ذکر کرد، اما به طور کلی سعی کنید به سراغ موضوعاتی بروید که محدود به زمان و تاریخ خاصی نباشند، اینگونه موضوعات برای روشهای دیگر بازاریابی ممکن است بسیار کارآمد و مناسب باشد اما برای تولید محتوای همیشه سبزنمیتوان بر روی آنها سرمایه گذاری کرد.
چگونه محتوای همیشه سبزتولید کنیم؟
در این بخش معیارهایی را مورد بررسی قرار میدهیم که با استفاده از آنها و چاشنی کمیخلاقیت میتوان محتواهایی همیشه سبزرا تولید کرد:
ایدههایی برای ایجاد محتوای همیشه سبز
پاسخ به سوالات متداول خوانندگان
در واقع در هر زمینهای که محصولات و خدماتی ارائه میشود، همیشه سوالاتی برای اکثر کاربران وجود دارد. این سوالات از آن جایی ایجاد میشود که کاربران در مواجهه با محصولات و خدمات، به مشکلی در نحوه تهیه، استفاده و یا موارد دیگر مربوط به آن بر میخورند.
برای رفع این سوالات میتوان نظرات کاربران را به صورت متناوب مورد بررسی قرار داد و سوالات و مشکلاتی که برای اکثریت آنها ایجاد شده و در رفع آن ناتوان بوده اند را به عنوان یک موضوع چالشی انتخاب کرد.
حال که موضوع مشخص شده است باید با گردآوری اطلاعات مناسب و انجام تحقیقات روش حل مشکل کاربران را آموخت و آن را در قالب یک محتوای جذاب، کاربردی و مناسب ارائه کرد. این محتوای تولید شده با توجه به بررسیهایی که انجام دادیم، قابلیت این را دارد که به یک محتوای همیشه سبزتبدیل شود.
ارائه نکات جامع مشاوره ای
نکاتی که در زمینههای مختلف از زندگی روزمره گرفته تا نحوه فعالیت در کسب و کار و موارد دیگر در این زمینهها که میتواند برای افراد در قالب یک مشاورهی آموزنده ارائه شود، پتانسیل این را دارد که به موضوع یک محتوای همیشه سبزتبدیل شود.
بررسی و توصیف محصولات
البته این مورد هم بستگی به محصول مورد نظر دارد ولی شما اگر بتوانید محصولات شاخص و پراستفاده جامعه خود را شناسایی کنید، میتوانید با ارائه یک توضیح و تفسیر تخصصی و دقیق در مورد آن محصولات، یک محتوای همیشه سبزتولید کنید که دائما مورد استفاده افراد در جامعه قرار گیرد.
مقالات مقایسه ای
شما میتوانید محبوب ترینها را در زمینههای گوناگون با تحقیقاتی مختصر کشف کنید. سپس با استفاده از اطلاعاتی که راجع به آنها بدست آورده اید، در قالب یک مقایسهی کاربردی آن را مطرح کنید، تا به نوعی مردم بتوانند با استفاده از مقاله شما جهت و مسیر خود را تشخیص دهند. با این روش نیز میتوان یک محتوای همیشه سبزداشت.
چک لیست، آموزش و راهنما
موضوع محتوای همیشه سبزدر این بخش به صورت کامل از عنوان آن مشخص است. به این صورت که شما میتوانید لیستی از موارد کاربردی و مطرح در هر زمینهای طراحی کنید تا مردم با استفاده از آن مطالبی را آموخته و راهنمایی شوند که چطور به صورت هدفمند، انتخابهای درست و دقیقی داشته باشند.
بهترین نکات در هر زمینه ای
این مورد هم که دیگر نیاز به توضیح خاصی ندارد! شما میتوانید نکات مطرح و عالی را درباره هرچیزی که فکرش را میکنید، در قالب یک محتوای جذاب و همیشه سبزبرای مخاطبان فراهم کنید.
توضیح و توصیف مفاهیم رایج در زمینههای متفاوت
مفاهیم رایجی در هر زمینه وجود دارد که وقتی افراد برای اولین بار به سراغ آن زمینه میروند، نیاز دارند که در مورد آن اطلاعات داشته باشند. در واقع شما میتوانید از این فرصت بهترین استفاده را برده و به آن به چشم یک موضوع برای محتوای همیشه سبزنگاه کنید. محتوایی تولید کنید که افراد دائما به سراغ آن بیایند و از آن کسب اطلاعات کنند.
دقت کنید که اگر بخواهید به صورت هوشمندانه عمل کنید، میتوانید به سراغ زمینههایی که به تازگی مطرح شده اما جای رشد بسیاری دارد بروید. در نهایت نیز یک محتوای همیشه سبزخواهید داشت.
چرا باید محتوای همیشه سبزتولید کنیم؟
اگر محتوای همیشه سبزتولید کنید، از آنجا که همیشه ارزش ثابتی دارد و دائما به صورت کاربردی مورد استفاده مخاطبان قرار میگیرد، جذب مخاطب زیادی را در طولانی مدت برای شما همراه خواهد داشت و همچنین کمک میکند که در رتبه بندی موتورهای جستجو جایگاه بهتری کسب کنید و در آنجا ماندگار شوید.
- رنکینگ بالاتر در رتبه بندی موتور جستجو
- بازدهی بلند مدت در جذب مخاطب
- کسب اطلاعات مشتریان بالقوه
دقت داشته باشید که محتوای همیشه سبزبسیار مهم و عالی است اما همه محتواهایی که تولید میکنید نباید همیشه سبز باشد! علاوه بر محتوای همیشه سبزفاکتورهای تاثیر گذار دیگری نیز وجود دارد. این موضوع وابستگی زیادی با استراتژی بازاریابی شما دارد.
که در واقع استراتژی شما مشخص کننده این موضوع است که به چه میزان میتوانید از محتوای همیشه سبزاستفاده کنید؟ و به چه میزان میتوانید از سایر روشها استفاده کنید؟ حتی گاهی نیاز دارید که با استفاده از یک کمپین بازاریابی کوتاه مدت مناسب، جذب ترافیک زیادی را در مدت زمان کمیداشته باشید که برای آن باید از روشها و استراتژیهای متفاوت تری استفاده کنید.
محتوای آسمان خراش
مفهوم تکنیک محتوای آسمان خراش بیانگر این است که باید محتواهای باکیفیتی که، ثابت شده است بسیار پر مخاطب است را پیدا کنید و آن را از نظر کیفیت محتوا و تعداد کلمات ارتقا دهید. سپس میتوانید آن را منتشر کنید و برای افرادی که به محتوای قبلی لینک داده بودن نیز به نمایش در بیاورید تا به شما لینک دهند.
در نهایت محتوای شما به سرعت در کانالهای مختلف، به خصوص شبکههای اجتماعی به اشتراک گذاشته میشود و بازخورد بسیار زیادی را کسب میکنید! پس میتوان نتیجه گرفت که در تکنیک آسمان خراش سه مرحله اصلی داریم : یافتن یک موضوع مهم و پرمخاطب، تولید محتوای طولانی تر و با کیفیت تر و در نهایت توزیع محتوا.
تفاوت محتوای همیشه سبزو محتوای آسمان خراش
خیلی از دوستان فکر میکنند محتوای همیشه سبزصرفا طولانی است و آن را با محتوای آسمان خراش یکی میدانند. در صورتی که اصلا اینطور نیست. محتوای همیشه سبزهیچ ارتباطی با محتوای آسان خراش ندارد!
در تکنیک آسمان خراش ابتدا باید موضوعاتی را پیدا کنیم که بسیار پر مخاطب و محبوب است سپس آن را ارتقا دهیم. این موضوعات ممکن است موضوعاتی نباشند که به طور دائمیو ماندگار بتوان راجع به آنها تولید محتوا کرد و تاریخ انقضای مشخصی داشته باشند همانند مطالب ترند.
در حالی که ما در محتوای همیشه سبزابتدا به دنبال موضوعاتی میرویم که همیشه و هر زمانی برای مخاطب جذاب، کابردی و تازه باشد. تا از این طریق با یک تولید محتوای مناسب و استفاده از ویژگیهای گفته شده، بتوانیم یک رتبه خوب بگیریم و جایگاه خود در آن رتبه را تثبیت کنیم.
در نهایت توصیه میکنیم تولید محتوای همیشه سبزرا در اولویت استراتژی محتوای خود قرار دهید تا بتوانید حداکثر بازدهی را از عملیات تولید محتوا کسب کنید.
منبع: همیار وب